Monday, January 4, 2010

Sekolah Oh Sekolah

Mungkin ramai yang tidak sedar bahawa apabila anak-anak bersekolah, ibu bapalah sebenarnya yang bersekolah. Kenangkanlah bahawa ibu bapa yang bangun lebih awal, mengejutkan anak-anak, memandikan mereka yang masih di awal sekolah. Pada masa yang sama menyiapkan sarapan, memakaikan pakaian, menyiapkan bekalan. Akhir sekali membuat pemeriksaan akhir supaya tidak ada yang tertinggal. Anak-anak dipastikan siap siaga untuk perjuangan besar hari itu. Cabaran menuntut ilmu.

Anak-anak akan balik tengahari dengan kesibukan yang tersendiri. Mana nak makan, mana nak mandi. Selepas makan, kerja rumah dan kerja rumah. Kalau di Johor, petang bersekolah agama pula. Waktu malam anak-anak menyiapkan kerja rumah lagi. Setengahnya pula menghadiri kelas tuisyen petang hingga ke malam.

Ingat tak sepanjang hari ibu bapa berkhidmat untuk anak-anak. Jika yang menaiki bas atau van secara bulanan, beban ibu bapa hanya pada menentukan masa mengikut jadual dan pada akhir bulan membayar sewa tambangnya. Bagi yang menghantar sendiri, hidup cukup kalut. Awal pagi hantar anak ke sekolah. Masuk kerja. Tengahari ambil anak. masuk kerja semula. Petang hantar anak ke sekolah agama atau ke kelas tuisyen atau hantar anak untuk aktiviti koko di sekolah. Menjelang Maghrib baru tugas-tugas itu hampir selesai. Malam mungkin hantar anak untuk ke kelas tuisyennya.

Selepas Isyak, selepas makan malam, semak kerja anak-anak, semak buku latihan, hadir untuk membantu kerana banyak yang tidak difahami mereka. Ibu bapa yang berpendidikan tinggi tidak menghadapi kesukaran membantu anak-anak. Tetapi bagi ibu bapa lain sangat sukar untuk membantu.

Bayangkan pada hujung minggu urusan persekolahan anak-anak tidak tamat. Kelas tambahan dan aktiviti koko dijalankan pula. Begitu juga waktu cuti sekolah. Kelas tambahan terus menerus diadakan terutama bagi pelajar yang menghadapi peperiksaan.

Itulah sebabnya orang Melayu mengadakan kenduri kendara pada masa cuti sekolah. Jika tidak cuti sekolah memang tiada masa lapang kecuali menumpukan 100% masa untuk anak-anak semata-mata.

Ibu bapa memang keletihan dalam hal ini. Penawarnya ialah apabila anak-anak mendaki tangga kejayaan dari satu peringkat ke peringkat yang lebih tinggi hingga mereka tiba ke puncak gading.

Di sebalik semua kepayahan itu sebenarnya ada insan lain yang perlu lebih dihormati, dipuji, didoakan kerana tidak pernah rasa jemu dan letih. Guru ya guru. Dalam keletihan mengurus anak saya tanya anak-anak saya, "Cikgu tak cuti ke?" Memang soalan itu tidak perlu dijawab.

Saya kagum dengan guru. Mereka ada keluarga. Ada anak. Kita tahu keluarga dan anak-anak perlukan perhatian. Bila masanya guru-guru ini memberikan masa kualiti untuk keluarganya?

Bayangkan. Sampai di rumah pukul 2.00 petang. Berada di sekolah semula pada pukul 3.00 petang. Balik sebelum Maghrib pula. Saya tabik kepada guru-guru ini. Dedikasi dan komitmen mereka tiada tolok bandingnya. Mungkin akan saya kupas dalam posting yang lain.

Kepada ibu bapa yang masih gigih mengurus anak dan bagi mereka yang baru belajar, sekolahkanlah diri anda untuk mendapat ilmu keibubapaan. Pastikan anda benar-benar bersekolah menyaangi anak-anak anda. Move forward. Majulah ke hadapan. Masih banyak yang perlu dilunaskan.

5 comments:

  1. salam...bah,x nak letak shoutbox ke? ur gadget2 len yg best....

    ReplyDelete
  2. waslm. abah nak keep simple dulu. masih menapak. nantilah.

    ReplyDelete
  3. Kalo abah nk mintk t0l0ng naqib pe2,ckp je..

    ReplyDelete
  4. kalau nak buat apa2 yg mencantikkannya buatlah. abah ok.

    ReplyDelete
  5. kalo nk naqib tolong,abah kena bagi naqib email dgn password blog abah...baru leh nk modified...

    ReplyDelete