Friday, January 8, 2010

Membina Generasi

Untuk memilih pasangan Allah menggariskan kecantikan terlebih dahulu, diikuti dengan kekayaan, keturunan dan agamanya. Walaupun agama diletakkan di akhir susunan, ianya kunci kepada fitrah perkahwinan itu sendiri. Bukan bermakna keutamaan yang tidak penting.

Kursus praperkahwinan adalah lesen untuk bernikah kahwin sahaja. Tidak mungkin sebuah rumahtangga dibina hanya dengan teori yang dipelajari selama dua hari. Impossible. Analogi kedua. Jika kita ingin mendapatkan lesen memandu, kita kena dengar ceramah yang berkaitan dengan hal-hal pemanduan seperti kemahiran teknikal, tanggungjawab, kepatuhan kepada peraturan dan undang-undang yang sedia ada dan sebagainya. Ini diikuti dengan membaca dan memahami buku undang-undang yang dibekalkan. Disusuli pula dengan latihan on the road. Ujian. lulus dan dapat lesen.

Dalam perkahwinan semua ini tidak berlaku. Setiap detik yang dilalui adalah pengalaman baru. Semua orang yang ditanya pendapatnya akan memberi jawapan yang berkenaan dengan pengalaman mereka yang tersendiri. Sudah pasti berbeza antara satu sama lain. Yang mana betul? Kesemuanya betul. Itu perspektif pengalaman mereka masing-masing yang terasing antara satu sama lain.

Jadi, bila berumahtangga kena sediakan mental, spiritual, psikologi, sosial untuk mengharungi lorong gelap yang samar-samar sahaja. Carilah penyuluh yang berupa ilmu dengan belajar secara formal atau tak formal, banyak bertanya, banyak membaca, banyak beribadat, banyak bermunajat dan banyak berdoa. Ilmu untuk berkongsi ruang, rasa, tempat dan tanggungjawab hendaklah dipelajari.

Dua orang manusia yang bergabung untuk melayari kehidupan bersama mestilah memahami perkara-perkara fundamental:

1 Lelaki dan wanita adalah berbeza.
2 Kehendak lelaki tidak sama dengan kehendak wanita.
3 Usia matang lelaki dan wanita tidak sama.
4 Destinasi dan kemuncak perkahwinan tidak sama antara lelaki dan wanita.
5 Darjah kepedulian antara lelaki dan wanita tidak sama.
6 Lelaki lebih kepada memenuhi keperluan fizikal dan faktor luaran seperti rumah,
kenderaan, kewangan dan hartanah.
7 Wanita lebih kepada keperluan dalaman berkaitan suami dan anak-anak.

Senarai ini panjang lagi. Cukup untuk menunjukkan perbezaan yang tiada batasnya. Maka suami dan isteri hendaklah penuh dengan tanggungjawab, belajar bercinta, bertolarensi, banyak memberi (pinjam kata Ustaz Hsrizal), sedia berkongsi, menerima apa yang ada. Lalu keduanya mesti bijak berkomunikasi, mencipta agenda cinta baru dengan pasangan masing-masing. Semakin usi ameningkat semakin ligat agenda dicipta untuk kekal bercinta dengan kekasih dunia akhirat ini.

Belajar dan timbalah pengalaman orang lain.

No comments:

Post a Comment