Wednesday, January 13, 2010

Talileher

Dalam penyeliaan saya ke sekolah-sekolah saya melihat fenomena yang kurang menyelesakan. Ramai pelajar lelaki yang tidak memakai talileher dengan betul. Tali leher bukan pakaian tempelan yang dipakai untuk suka-suka. Pegawai-pegawai tinggi, CEO, Presiden dan Perdana Menteri, menggaji perunding pakaian untuk mendapatkan penampilan yang terbaik. Menarik. Catchy. Berwibawa. Tapi santai, lepas bebas dan selesa. Talileher adalah lambang kelelakian, lambang kewibawaan, lambang kehebatan, lambang jawatan, lambang pangkat, lambang kekemasan, lambang keanggunan. Pemakaiannya hendaklah dihormati dan diberi nilai tinggi. Yes dignity.

Jika keadaan ini tidak dibetulkan, akan kekal serabut, tidak bermaya, tidak bermotivasi, tidak memberi keutamaan dan main-main hanya kerana memenuhi peraturan sekolah. Bandingkan pelajar yang pandai memakai talileher, pengawas umpamanya, mereka memberikan penampilan yang jauh lebih segak berbanding dengan plajar lelaki yang tidak memakainya dengan betu.

Oleh yang demikian bincanglah dengan guru kelas dan guru disiplin. Cadangkan jika keadaan itu boleh diperbetulkan. Kepada pelajar lelaki leher baju hendaklah dibutangkan. Talileher hendaklah diketatkan. Panjangnya mencecah kepala tali pinggang. Yang bahagian luar lebih panjang dari yang bahagian dalam. Yang bahagian dalam diselitkan pada tali di belakang yang di bahagian luar. Kolar baju hendaklah menutup talileher. Jika anda dapat mentransformasi keadaan tersebut, saya akan tabik anda semua. Selamat menjadi guru yang komited dan berdedikasi.

No comments:

Post a Comment