Monday, January 11, 2010

Prasarana Akademik di Rumah

Rasanya semua keluarga inginkan kejayaan anak-anak mereka. Sekolah dan guru hanya sebahagian daripada keperluan untuk mencipta kecemerlangan dan kegemilangan anak. Ibu bapa dan keluarga harus menyediakan prasarana untuk merealisasikan hasrat agung keluarga. Antaranya:

1 Sediakan ruang perpustakaan di rumah. Jadikannya sumber ilmu.
2 Hanya bahan ilmiah sahaja disimpan di perpustakaan.
3 Sediakan buku rujukan, majalah akademik dan buku cerita terpilih.
4 Sediakan peralatan secukupnya seperti meja, kerusi dan almari buku.
5 Majalah akademik seperti Dewan Bahasa, Dewaan Siswa, Dewan Masyarakat, Dewan Ekonomi, Dewan Sastera, Solusi dan lain-lain yang seumpamanya.
6 Buku-buku cerita hendaklah yang sesuai dengan umur, jantina dan tema-tema berkaitan. Semak buku-buku tersebut. Pilih yang ayat dan ejaannya betul mengikut susuk bahasa.
7 Sediakan jadual penggunaan, senarai buku dan waktu-waktu yang mesti disediakan untuk membuat kerja rumah, projek sekolah dan waktu mengulangkaji.
8 Pantau susunatur, kekemasan, kebersihan dan kadar penggunaanya.
9 Ada pintu yang boleh menghalang bunyi bising dari luar bilik. Kedap udara labih baik.
10 Ibu atau bapa atau kedua-duanya berada dalam perpustakaan supaya kehadiran mereka menyuntik keghairahan di kalangan anak-anak.
11 Ibu bapa hendaklah sentiasa terlibat dengan aktiviti membaca sebagai model ikutan kepada anak-anak.
12 Hiaskan bilik dengan warna, hiasan dan lekapan yang kondusif.
13 Sediakan kipas atau pendingin hawa supaya perpustakaan itu kondusif sebagai tempat untuk belajar.
14 Pencahayaan yang sesuai. Lampu meja lebih sesuai kerana menyuluh kawasan yang kecil dan tidak menyilaukan orang lain.

Merancangkan kerangka kecemerlangan ini boleh membantu anak-anak. In sya Allah anak-anak akan menerima motivasi yang positif. Antaranya, mereka akan lebih lekat di rumah. Disiplin mereka lebih terkawal. Sikap mereka positif terhadap kecemerlangan akademik mereka. Lebih mudah dikawal (subdued). Kurang ganas. Dan banyak lagi jika mahu disenaraikan. Usaha hendaklah dibuat aga.ar berkemampuan untuk menyediakan yang terbaik untuk putera dan puteri kesayangan kit

No comments:

Post a Comment